W wyniku zdarzenia elektryczny zespól trakcyjny EN57AKM województwa łódzkiego ma tak uszkodzoną kabinę, że wyklucza to dalsze użytkowanie składu. Sprawdzamy, czy kursy realizowane przez Polregio, które finansuje wspomniany samorząd, są w jakiś sposób zagrożone.
Przypomnijmy: Do zdarzenia doszło popołudniu w piątek, 9 maja we wsi Mała Nieszawka w województwie kujawsko-pomorskim (powiat toruński). Samochód ciężarowy cofając w pobliżu torowiska uderzył w słup, do którego podwieszona jest sieć trakcyjna.
W uszkodzoną konstrukcję
uderzył później pociąg Polregio rel. Bydgoszcz Główna – Łódź Kaliska, w którym jechało wówczas 155 pasażerów. Maszynista ani pasażerowie nie odnieśli obrażeń, jednak utrudnienia w podróżowaniu trwały przez dwa dni.
Czy Polregio ma czym jeździć na zlecenie województwa łódzkiego? Polregio jest jednym z dwóch przewoźników w regionie łódzkim. Spółka realizuje przede wszystkim połączenia kat. IR z Łodzi do Warszawy oraz także m.in. regionalne kursy do Radomska, Piotrkowa Trybunalskiego, Częstochowy czy – ostatnio wznowione – do Bydgoszczy.
Powstaje więc pytanie czy wypadek w Małej Nieszawce w połączeniu z niedostępnością innych pociągów, jest zagrożeniem dla realizacji zamówionych kursów? Przedstawicielka przewoźnika zdecydowanie zaznaczyła, że nie.
– Liczba dostępnych obecnie pojazdów pozwala realizować rozkład jazdy bez uruchamiania komunikacji zastępczej – poinformowała "Rynek Kolejowy" Anna Piotrowska, rzeczniczka Łódzkiego Zakładu Polregio. – Aby zwiększyć rezerwę taborową, spółka planuje okresowo przesunąć dwie jednostki serii EN57AL z innych zakładów regionalnych na rzecz łódzkiego zakładu.
Natomiast nie ma jeszcze decyzji, co dalej z uszkodzoną jednostką EN57AKM 3005r. – Oczekujemy na decyzję komisji kolejowej powołanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie pojazdu, który został wyłączony z użytku po zdarzeniu – uzupełniła Piotrowska.
Urząd Marszałkowski w Łodzi: rozkład jazdy bez zakłóceń Łódzkie, prócz własnego przewoźnika – Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – zleca część przewozów właśnie spółce Polregio. Na potrzeby realizacji tego zadania UMWŁ przekazał w formie dzierżawy 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57AKŁ, EN57AKM oraz EN57AL. Pojazdy przechodziły modernizację w latach 2010 – 2015. Do tego Polregio użytkuje 10 swoich pociągów z różnych serii.
Wojewódzki organizator transportu kolejowego przekazał nam, że aktualnie rozkład jazdy realizowany jest bez zakłóceń. – W zakresie uzupełnienia rezerwy taborowej w związku z uszkodzeniami pojazdów prowadzone są rozmowy w zakresie oddelegowania dodatkowego pojazdu dla Łódzkiego Zakład Polregio w Łodzi – tłumaczy biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
I dodaje: – W ramach umowy operator zapewnia tabor zastępczy na okres wyłączenia z eksploatacji pojazdów przeznaczonych do naprawy okresowej.
W nawiązaniu do dzisiejszego tematu warto wspomnieć, że jednostka, która uległa wypadkowi w Małej Nieszawce, nie jest jedynym wyłączonym z użytkowania składem. Z informacji UMWŁ wynika, że z 25 są to jeszcze trzy inne pojazdy:
- EN57AKM 3004 – po pożarze kabiny,
- EN57AL 1251 – pojazd na naprawie poziomu P3,
- EN57AL 1556 – pojazd na naprawie poziomu P4.
Dwa ostatnie będą włączane do ponownej eksploatacji w regionie łódzkim odpowiednio: pod koniec maja i w lipcu tego roku.